Kina går i strupen på mikrotransaksjoner – Tencent taper milliarder

Mikrotransaksjoner er en stor del av nettspill-bransjen og ofte en årsak til avhengighet. Nå tar kinesiske myndigheter grep, noe Tencent over natten taper 444 milliarder kroner på.

Beijing har en rekke nye krav til nettspill som går rett i strupen på mange av gratisspillenes økonomiske modeller. De siste årene har flere og flere spill blitt gratis å spille, men når du først er inne i spillet, blir du fristet av oppgraderinger, objekter og fordeler du kan kjøpe for en liten sum.

Les også: Ber Biden ta grep: Urettferdig behandling av amerikanske teknologiselskap

Spillene er bygget opp slik at de skal gjøre en så avhengig som mulig. De er gratis å spille, men for å bli best må du punge ut. Nå har den kinesiske presse- og publikasjonsadministrasjonen lansert nye retningslinjer som spillindustrien må forholde seg til.

Free-to-play, pay-to-win

Det førte at kinesiske Tencent, som er et av de største multimedia-selskapene i verden, falt med 16 prosent på børs, med tap på rundt 44 milliarder dollar. Tencent har spill som League of Legends, PUBG og mange fler i porteføljen. Spillselskapet NetEase falt med nesten 25 prosent.

  • Online spill må sette grenser for pengebruk
  • Online spill må forby daglige påloggingspremier
  • Streamere må ikke motta store summer
  • Tilfeldige trekninger får ikke forekomme. En praksis der brukeren kjøper noe for en gitt sum, uten å vite hva hun får ut av det.
  • Godkjenning av online spill må behandles av tilsynsmyndigheter innen 60 dager etter utgivelse.

Kina med knallharde tiltak

Tiltakene føyer seg inn i rekken av forholdsvis inngripende reguleringer kinesiske myndigheter har foreslått og innført. I 2021 gjorde myndighetene det ulovlig for barn å spille nettspill i hverdagen. Én time fredag, lørdag og søndag er alt man får lov å spille om man er under 18 år i Kina. Kun mellom 8 om morgenen og 9 om kvelden.

Les mer

Og i august foreslo myndighetene å begrense smarttelefonbruk til to timer per dag for de under 18 år.

Tiltakene kan kanskje virke ekstreme her i vesten, men i Kina lar slike knallharde reguleringer seg innføre. Beijing tar stadig større kontroll over folks digitale liv, i kampen for å forebygge at befolkningen blir spill- og skjermavhengige,

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.