Kinesiske elbiler kan bli forbudt

…i alle fall i USA. Billige kinesiske elbiler utgjør en trussel mot etablerte bilprodusenter og nå foreslår en amerikansk senator å utestenge dem helt fra det amerikanske markedet.

Den amerikanske senatoren Sherrod Brown har bedt president Joe Biden om å bannlyse kinesiske elbiler fra det amerikanske markedet. De kinesiske bilene utgjør intet mindre enn en «eksistensiell trussel» mot den amerikanske bilindustrien, ifølge senatoren.

Sherrod Brown (Ill: Wikipedia/Rebecca Hammel)

Ifjor gikk kinesiske BYD forbi Tesla som verdens ledende elbilprodusent. Elbiler fra BYD og MG har vært i salg i EU i flere år nå, og det foregår en etterforskning av hvorvidt kinesiske myndigheter gir elbilprodusentene urettferdige fortrinn. Offentlig støtte fra kinesiske myndigheter bryter eventuelt med internasjonale handelsavtaler.

Brown mener de billige kinesiske bilene bryter med en industripolitikk som er pro-arbeidere.

Kinesiske biler på fremmarsj

Bare i 2022 fikk BYD nesten fire milliarder dollar fra kinesiske myndigheter, som støttetiltak rettet mot «grønne» bedrifter. Slike midler kan gjøre kinesiske elbiler kunstig konkurransedyktige og gjøre at de utkonkurrerer deres vestlige rivaler, selvom de i seg selv, kanskje ikke er mer lønnsomme.

Også Elon Musk har uttalt seg kritisk overfor de kinesiske merkene.

Om det ikke etableres handelsbarrierer, vil de (kinesiske elbilprodusenter) ødelegge de fleste andre bilselskaper i verden.

Les mer

Elon Musk, 24. januar

Idag er det en tollsats på 27,5 prosent på importering av biler til USA. i Europa er denne på kun 10 prosent. Siden EUs etterforskning begynte har importen av kinesiske biler til Europa økt med 14 prosent.

Allerede nå har man begynt å tollregistrere Kinesiske biler i Europa slik at biler som importeres nå, kan få en retroaktiv tariff, dersom man konkluderer med at bilprodusentene får urettferdige fordeler.

Konklusjonen kommer nemlig ikke før i november, men det kan hende man innfører midlertidige tollsatser allerede i juli.

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.