Nå selger kinesiske BYD mer enn Tesla

Tesla er ikke lengre den mest dominante produsenten av el-biler. På slutten av 2023 ble tronen overtatt av kinesiske BYD.

Stor økning i salg

Tesla har lenge dominert el-bil-markedet globalt. I fjerde kvartal 2023 ble derimot Tesla overgått av kinesiske BYD.

BYD solgte 526 000 i desember, en stor økning fra desember. Til sammenligning solgte Tesla 494.989 elektriske biler i fjerde kvartal 2023. I løpet av hele 2023 var det likevel Tesla som solgte flest biler totalt.

Les også: Rykter om Bitcoin-avslag får kryptoprisene til å stupe

Vekst i kinesisk el-industri

Kina har satset kraftig på el-industri de siste årene, hjulpet av flere storinvestorer, inkludert Warren Buffet.

Kinesiske el-biler har også fått større markedsandel i Europa, noe produsenter som Volkswagen og Renault har merket seg.

Kinesiske myndigheter har satt et mål om at 20 prosent av biler solgt i Kina skal være el-biler innen 2025. Videre satser myndighetene fremover og håper at innen 2035 skal såkalte NEV-biler (new energy vehicles) være standard for det kinesiske markedet.

Les mer
Trappist-1 b

I Kina inngår de fleste typer elbiler i denne kategorien, som ikke må forveksles med den amerikanske definisjonen av NEV-biler. I USA er en NEV-bil en Neighborhood Electric Vehicle som er bygget for topphastigheter på rundt 40 km/t.

BYD satser også i Norge. I 2023 kom modellene Seal og Dolphin i salg her til lands.

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.