Amazon lekte med tanken i 2013, men i vesten har regulatorer stort sett satt kjepper i hjulene for dronelevert mat og post. I Kina er det annerledes. Bestiller du iste kommer den flyvende.
I en artikkel i MIT Technology Review skriver Zeyi Yang om sitt første møte med dronelevert iste. I Shenzhen i Kina er det firmaet Meituan som står for <droneleveranser mellom byens skyskrapere. Med sekundpresisjon leverer droner mat, pakker og iste til små stasjoner som ligner brusautomater rundt i byen.
Du bestiller det du skal ha, venter en halvtimes tid, og en drone kommer flyvende. Den lander på taket av automaten og slipper varen ned gjennom en luke i taket. Varen blir så presentert på forsiden av automaten slik at du kan ta den ut, pakke opp, og nyte. Isteen til Yang kom i en forholdsvis stor pappeske og det ser ut som at det går med en god del emballasje i Kinas dronesystem.
Les også: Reddit i stadig hardere vær
Østens Silicon Valley
Shenzhen er kjent som Kinas teknologiske metropol. Det er byen med høyest GDP per innbygger i Kina. Det sies at 90 prosent av verdens elektronikk produseres der. Titusenvis av fabrikker produserer alt fra prosessorer, smarttelefoner, skjermer og leverings-droner.
Byen har opplevd en ekstremt rask urbanisering de siste tiårene. Fra å være en liten fiskerlandsby er den forvandlet til en moderne metropol med over 12 millioner innbyggere. Den raske urbaniseringen har ført til en betydelig økonomisk og infrastrukturell utvikling, og kalles «Silicon Valley of Hardware». Både Huawei, Tencent og DJI holder til i byen som skal være et gunstig sted for startups.
Det skulle bare mangle at droner kommer med isteen din i Shenzhen.
Wing og Amazon
Det finnes et vestlig alternativ til Kinas dronesystem: Wing. Googles søsterselskap tester droneleveranse i ti områder globalt. Innen 2024 lover de å kunne levere millioner av pakker for millioner av kunder, via luften. De ligger likevel langt bak Meituan. Gjennomsnittstiden for en droneleveranse med Meituan var i 2022, 12 minutter.
Også Amazon er på ballen og det har de forsåvidt vært lenge. Om de får godkjenning av FAA kan de komme til å få fart på sakene. Foreløpig har de ikke lov til å krysse trafikkerte veier en gang.
Her i Norge er også dronereglene strenge. Flyr du drone skal du holde deg minst 150 meter fra folk, bygninger og trafikk. Det kan med andre ord bli en stund til vi ser autonome droner over Norges byer.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.