Facebook’s ansatte har fått beskjed om lage “noe som ligner på Clubhouse”

Du har sikkert hørt om Clubhouse – det nye sosiale mediet som ble lansert allerede i 2019, men som de siste månedene har vokst til å ha over 8 millioner aktive brukere. 

Clubhouse ligger an til å ta verden med storm. Eller, det er ikke helt riktig.

For en stor del av mennesker verden over har ikke tilgang til tjenesten. For man må både ha en invitasjon av noen som allerede er på tjenesten og en iPhone.

Skjermdump: joinclubhouse.com

Likevel har tjenesten utvilsomt vind i seilene, både takket være at kjente personer som Elon Musk, Oprah, MC Hammer, Drake, Estelle osv.  har tatt tjenesten i bruk, men også på grunn av appens natur

På Clubhouse snakker man sammen i stedet for å skrive, og noe så banalt som det gjør at tjenesten skiller seg fra de fleste andre sosiale medier.

Ifølge The New York Times har Facebook gitt beskjed til sine ansatte om å «…lage et lignende produkt.»

Det kommer ikke som noen overraskelse. Zuckerberg har historie med å kopiere andres produkter. Spesielt har det gått hardt utover Snapchat. Et åpenbart eksempel er Instagram Stories der bilder forsvinner i likhet med hvordan Snapchat fungerer. 

(Skjermdump: Sriram Krishnan; Ben Parr)

I 2016 kjøpte Facebook MSQRD, en app som lar deg bytte fjes i likhet med Snapchat’s filterfunksjonerLike etter la de til QR-lignende koder som lar deg scanne og legge til andres profiler som Snapchat allerede hadde på plass.

Like etter la de til QR-lignende koder som lar deg scanne og legge til andres profiler som Snapchat allerede hadde på plass.

Listen er lang

De har også kopiert lokasjonsbestemte filtere som Snapchat var først ute med, maskefiltere og #3D-filtere som briller etc. Et annet eksempel på tyvlåning er Instagram Reels som minner om TikTok, og når Zoom kom på banen i fjor, lanserte Facebook «rooms».

Som Jason Aten skriver på inc.com, har aldri Zuckerberg vært spesielt god til å innovere.

«I stedet har han vært svært god til å forstå trender og plassere seg selv der hvor vinden blåser kraftigst.»

– Jason Aten, inc.com

Men ikke bare Facebook er på Clubhouse-ballen.

Twitter tester også ut en lignende funksjon «Spaces», som lar opptil 10 personer samles og snakke sammen.

«Spaces er et sted for å komme sammen og baserer seg på Twitter-brukernes stemmer. Rommene er «live» så lenge de er åpne, og når man lukker de, forsvinner de fra Twitter.»

– Twitter

Kan Clubhouse stå imot Facebook?

Clubhouse er ikke en konkurrent til Facebook. På nåværende tidspunktet har de ikke reklame og tjener ikke penger. Plattformen er liten og fortsatt i barnestadiet.

Les mer

«Vi har samlet mennesker gjennom lyd- og videoteknologi i mange år og ser alltid på muligheter for å forbedre brukeropplevelsen av tjenesten vår.»

– Emilie Haskell, Facebook.

For Facebook er alt som tar distraksjonen vekk fra tjenesten og som gjør at vi bruker tid på andre sider, en trussel. Som Jason Aten skriver for inc.com, bruker Facebook all sin tid på å forsvare sin posisjon i stedet for å faktisk gjøre tjenesten bedre.

«De tenker mer på konkurransen, enn på brukerne. Det er en skummel posisjon å være i.»

Facebooks mål er å holde deg så lenge som mulig på tjenesten og det er som Aten skriver, ikke vanskelig å forstå hvorfor.

«Jo mer tid du bruker på Facebook og Instagram, jo flere muligheter har tjenesten til å vise deg reklame».

– Jason Aten.

Om Clubhouse overlever, og ikke minst om den snart blir tilgjengelig for Android-brukere, eller om det er meningen at den skal være eksklusiv for iOS, blir spennende å se.

Kilde:
The New York Times
INC
TechCrunch
BusinessInsider

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.