Hva en reklameklipper forventer av kunstig intelligens i 2024

Martin Ask Eriksen er filmklipper, motion designer og foredragsholder innen kunstig intelligens. Han reflekterer over en bransje i stor forandring.

Året 2023 var «KI-boomens» år. Kunstig intelligens hadde stor påvirkning på min hverdag og på bransjen. På et høyt nivå. Jeg forventer at trenden fortsetter i 2024, men til hvilken pris?

Dette innlegget ble først publisert på martineriksen.me.

KI i markedsføring

Kunstig intelligens spiller en nøkkelrolle i å analysere store datamengder, fra kilder som nettrafikk og sosiale medier. Innsikten benytter vi i bransjen til å lage mer effektive annonser og kampanjer for digitale flater.

Les også: KI-influenser tjener opptil 10 000 dollar i måneden – bør vi forby falske mennesker i markedsføring?

Ikke bare har vi sett nytten av ChatGPT innen pitch- og idéfaser, men ultrakjappe algoritmer er allerede integrert i store verktøy fra techgigantene innen reklame. KI automatiserer oppgaver som målgruppevalg, budgivning på annonseplasser, og resultatoppfølging. Det frigjør tid og krefter til andre oppgaver, men kun hvis jobben utføres av en nysgjerrig og kyndig person.

Selv er jeg som motion designer, forbløffet over Photoshops «Generative Fill» og tiden det sparer meg på småfiksing. I tillegg sørger idemyldring med Firefly og Midjourney for at man kjappere kan snakke samme formspråk på tvers av arbeidserfaring.

Les mer

Helse

Jeg ser at folk overraskes av tallene som kommer frem av undersøkelser: Med KI blir en fagkyndig rundt 40% mer effektiv i hverdagen. Jeg tror dette vil føre til at arbeidstakere blir mer stresset og utbrent over tid, da det vil stilles krav til at større arbeidsmengder utføres på mindre tid. Hva skjer med de som ikke har tid og krefter til å holde seg oppdatert gjennom revolusjonen?

Martin Ask Eriksen bruker selv kunstig intelligens i jobben.

Trender i 2024

I 2024 forventer jeg at kunstig intelligens fortsetter å påvirke mediebransjen på følgende måter:

  • GenAI: Generativ kunstig intelligens vil ta en enda større rolle i reklame og medier rundt oss i 2024.
  • Lover og regler: I retrospekt gir 2023 meg Texas-vibber, med tanke på regelverk rundt hva som er lov og ikke. Vi har sett Adobe Firefly ta et realt steg for å skape transparens, men samtidig vant Midjourney i retten over krenkede artister som mente de var frastjålet opphavsrettsbeskyttet materiale. Jeg tror 2024 blir et viktig år for lovens lange arm, hvis de evner å brette opp ermene og gå løs på KI.
  • Utvikling av multimodale KI-modeller: Disse avanserte modellene kombinerer ulike datatyper som bilder, språk og lyd, noe som fører til mer intuitiv og fleksibel KI. Denne trenden vil særlig påvirke sektorer som produksjon, ingeniørvirksomhet og helsevesen, ved å muliggjøre mer komplekse og kontekstbevisste KI-interaksjoner​​​.

Hoppla hei, jeg gleder meg! Måtte dette året bane vei for både større transparens rundt bruk av AI-generert innhold, samtidig som vi retter fokus mot de psykologiske konsekvensene av å stadig effektivisere alle prosesser og øke vår arbeidskapasitet. Hvem vet, kanskje 2025 blir året for mot-trenden der vi trekker oss vekk fra arbeidspress og setter oss i lotus?

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.