Kraftig fall i elektronikksalget i 2022 fra pandemitopp

(Oslo) Elektronikkbransjen: Etter to rekordår under pandemien faller salget av forbrukerelektronikk med åtte prosent.

– Etter en omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020, og tre prosent fra 2020 til 2021 faller elektronikksalget som ventet i 2022. Sammenlikner vi derimot med siste normalår i bransjen, 2019, er det derimot en økning på 1,6 prosent i omsetning, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Da folk ble bedt om å holde seg innendørs i 2020 og 2021 kjøpte de elektronikk. Ikke så rart, hva annet skulle man gjøre enn å se på Netflix, spille Xbox og drikke vin?

Etter svært høy vekst under pandemien, faller nå salget av forbrukerelektronikk med 8,3%, til 40 milliarder kroner.

Høydepunktene fra Elektronikkbransjens rapport

  • Sammenlikner vi 2022 med siste «normale» år i bransjen, 2019, vil det være en vekst på 1,6%
  • Nedgang i de fleste kategorier, unntatt foto og hårpleie-produkter
  • TVene blir stadig større, og 75 tommer og større står nå for 13% av TV-markedet.
  • Mobilsalget faller, for første gang beholder nordmenn beholder den gamle mobilen over 3 år.
  • Stadig flere kjøper brukt, det ble solgt 290 000 telefoner på bruktmarkedet i 2022.
  • 78 prosent av norske husholdninger abonnerer på én eller flere strømmetjenester, og nykommeren Disney+ har tatt et stort jafs av markedet.
  • 56 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet.

– 2022 ble et turbulent år for hele bransjen, med krig i Ukraina og økte råvarepriser, fortsatt dyr logistikk og økte strømpriser og inflasjon, sier Røsholm.

TV-salget fortsetter å falle etter en kraftig økning i starten av pandemien. Antall solgte TVer er ned sju prosent, fra 368.000 til 342.000 solgte enheter. Samtidig faller verdien kun med 3,7 prosent, noe som tyder på at nordmenn kjøper både større og dyrere TVer.

Andelen som abonnerer på strømmetjenester holder seg stabilt på 78 prosent i 2022, men det er en del endringer i hvilke tjenester vi betaler for.

Netflix er fortsatt mest populært, men faller fem prosentpoeng fra 2021 til 2022. Fra at 60 prosent av de spurte sa de hadde et Netflix-abonnement i 2021, er tallet falt til 55 prosent i 2022.

HBO er nummer to på listen, og har to prosentpoeng flere kunder i 2022, opp til 32 prosent av de som abonnerer på en strømmetjeneste. Relativt nye Disney+ øker med fem prosentpoeng, og deler tredjeplassen med Viaplay på 28 prosent av norske strømme-husholdninger.

– I snitt abonnerer norske husholdninger på to forskjellige strømmetjenester, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Fall for hvitevarer

– Det var allerede en kraftig vekst i årene fra 2019 til 2021, og nå ser vi at salget faller tilbake mot normalt nivå. Sammenlikner vi med siste normalår i bransjen som var 2019, er det faktisk en oppgang på fem prosent, sier Jan Røsholm

Én kategori har likevel vekst. Salget av hårstyling-produkter som fønere, rettetenger ogvarmluftsbørster øker med 51 prosent.

Mobilene holder lengre og folk kjøper brukt

Mobilsalget faller for sjette år på rad og antall solgte mobiler går ned fra 1,52 millioner enheter i 2021 til 1,36 millioner i 2022, en nedgang på elleve prosent.

Verdien på mobilmarkedet faller også 11 prosent, fra 9,9 til 8,8 milliarder kroner.

Les mer

I 2019 og 2020 beholdt vi mobilen i 32,5 måneder, i 2021 svarer folk at de venter i hele 35,6 måneder før de kjøper ny, mens man i 2022 beholder mobilen i hele 37,9 måneder.

– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon i dag for første gang er over tre år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Nå ser det ut til at også norske forbrukere er klare til å kjøpe brukt.

– For første gang har vi også spurt nordmenn om de har kjøpt en brukt telefon, og tallen fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 290.000 mobiler i bruktmarkedet i 2022.

De unge er mest positive til bruktkjøp, nærmere 8 av 10 spurte i aldersgruppen 18-29 år sier de ville vurdere å kjøpe brukt. Blant forbrukere i aldersgruppen 60 år og eldre er det kun 4 av 10 som stiller seg positive.

Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå, og i 2022 holder salget av kategorien som helhet seg stabil.

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.