Slik har korona påvirket nordmenns mobilspillvaner

Mens annonsedrevne bedrifter sliter med å få hjulet til å spinne, kaller salgssjefen i en av verdens største plattformer for mobilannonsering korona for en gavepakke til annonsører.

Folk sliter med koronahverdagen. For mange forsvant oppdragene over natten da Norge stengte ned. Bedrifter gikk konkurs og arbeidsledigheten skjøt i været.

Men som alltid er det noen som tjener penger når andre taper. Myndighetenes oppfordring til å holde seg hjemme ga en enorm økning i mobilbruk. Folk over hele verden, og spesielt i Norge, bruker mer tid på smarttelefonen sin og på mobilspill spesielt. AdColony har hentet ut tall som viser at spilletid i Norge økte med 17% i juli, sammenlignet med februar i år.

Thomas Stensrud. (Kilde: AdColony)

– 17 prosent kan for noen høres lite ut, men i denne bransjen er 17 prosent vekst over kun noen få måneder eksepsjonelt. Det er ikke noe tvil om at mobilbruken har skutt i været som følge av en lenger periode med sosial isolasjon

Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge

Mange spill, mange ganger om dagen

Tall fra AdColony viser at det var store endringer allerede fra 18. til 27. mars. 20% flere spilte mobilspill og 46% begynte å spille flere ganger om dagen.

80% spiller hver dag og oftest mellom 17.00 og 20.00. I gjennomsnitt bruker nordmenn én time på mobilspill hver dag, noe som høres vanvittig mye ut spør du undertegnede. Men som Joachim «Noobwork» Haraldsen sier så er det kanskje ikke så rart med tanke på at grafikken er blitt så god og at skjermstørrelsen har vokst så betraktelig de siste årene.

– Koronaviruset har nok gitt en boost til en allerede pågående mobilspilltrend. Skjermene på smarttelefonene blir stadig større og bedre, og 5G-nettverket vil åpne uante muligheter for mobilspill. Det er ikke lenge til man har konsoll-opplevelsen i lomma.

Les mer

Joachim «Noobwork» Haraldsen

Og det har Haraldsen rett i. Microsofts xCloud lanseres 15. september og gir deg streaming av Xbox-spill rett i lommen. Det kommer ikke til å sette en demper på mobilspillingen.

Og dette tjener altså reklamemenneskene penger på, for ikke å nevne spillselskapene. Men spilling og inaktivitet er jo ikke nødvendigvis det sunneste, så én ting kan vi nok nok slå fast: Korona er ikke bra for folkehelsen.

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.