En prat med Luftfartstilsynet om regulering av flyvende motorsykkel

Flyvende motorsykkel XTURISMO

I midten av mars skrev vi til Luftfartstilsynet angående den flyvende motorsykkelen XTURISMO, som er i salg i Japan. Fartøyet kan holde seg svevende i 40 minutter og har en topphastighet på 100 km/t. Vi lurte på hvordan et slikt fartøy ville reguleres i Norge og om det i det hele tatt vil bli lovlig. Dette kom vi frem til:

Hei. Vi i Teknokratiet lurer på hvilke reguleringer verdens første flyvende motorsykkel går under dersom den skulle vært brukt i Norge? Drone, sykkel, småfly eller helikopter? Vil den være lov i Norge?

Hei Ole, takk for artig spørsmål.

Jeg kan ikke se om produsenten har publisert informasjon om hvordan dette luftfartøyet er testet og sertifisert. Da er det i utgangspunktet vanskelig å si hvilke regler vi legger til grunn, men det finnes flere muligheter.

Vi har i utgangspunktet to veivalg. Dette er avhengig av sertifiseringen og tekniske spesifikasjoner som for eksempel vekt. Basert på det jeg kan se i filmen vil vi kategorisere dette som et VTOL-luftfartøy. Det kan med andre ord ta av og lande vertikalt. I denne kategorien finner du tradisjonelle helikopter og kjente luftfartøy som for eksempel Bell Boeing V-22 Osprey og jagerflyet Harrier «Jump Jet».

I Norge benytter vi i høy grad samme regelverk som i resten av Europa. Dette gjelder spesielt tekniske krav. Mer informasjon om dette finner du her: https://www.easa.europa.eu/en/light/topics/vertical-take-and-landing-vtol

Om dette skal håndteres etter våre nasjonale regler kan dette trolig også håndteres som et eksperimentelt luftfartøy. Dette betyr at vi skreddersyr krav og begrensinger til pilot og luftfartøy i individuelle tilfeller.

Les mer

– Thomas Hytten, fagansvarlig allmennfly, Luftfartstilsynet.

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.